• Email
  • RSS
  • Print

Για να μπορέσει μια ομάδα ή μια επιχείρηση ολόκληρη να συντονιστεί και να αποδώσει πρέπει να υπάρχει σωστή επικοινωνία η οποία περνάει μέσα από τα επίσημα και ανεπίσημα κανάλια. Τα επίσημα κανάλια είναι αυτά που είναι καθορισμένα και δομημένα στα πλαίσια της ροής των εργασιών και είναι μέρος της δουλειάς του κάθε εργαζομένου ή στελέχους το να περάσει συγκεκριμένες πληροφορίες και δεδομένα σε άλλες θέσεις εργασίας. Τα ανεπίσημα κανάλια είναι οι διαπροσωπικές επαφές που δεν απαιτούνται από την περιγραφή της εργασίας, αλλά γίνονται στα πλαίσια μιας κοινωνικής συναναστροφής, που όμως αποτελούν πολλές φορές σημαντικές πηγές πληροφόρησης για το τι συμβαίνει μέσα σε μια επιχείρηση και μπορούν να αποκαλύψουν πολλά προβλήματα λειτουργικά που δε θα γινόντουσαν αντιληπτά μέσα από την επίσημη διαδικασία. Βέβαια, η ανεπίσημη οδός κρύβει και τις παγίδες της, γιατί πολλές από τις ανταλλαγές των προφορικών αυτών μηνυμάτων μπορούν να πάρουν τη μορφή κουτσομπολιού και παραπληροφόρησης (¨ράδιο αρβύλα¨).

Με τον όρο επικοινωνία δεν εννοούμε απλά να μιλάει ο ένας στον άλλον. Η σωστή επικοινωνία μέσα στο χώρο της εργασίας απαιτεί από τα άτομα να διαθέτουν και τις απαραίτητες κοινωνικές δεξιότητες. Αυτό μεθερμηνεύεται σε επικοινωνιακές ικανότητες (ενεργή και ανοιχτή ακρόαση), κατανόηση, αυτοέλεγχο, αλτρουισμό, υπομονή και κοινωνική αντίληψη. Ποιό αναλυτικά χρειάζεται να αντιλαμβάνεται το άτομο τι συμβαίνει στο χώρο της εργασίας του και να ερμηνεύει σωστά τα μηνύματα που δέχεται. Χρειάζεται επίσης να έχει αντοχή ακόμα και στις δύσκολες συνθήκες, να δέχεται την κριτική, θετική ή αρνητική, να ελέγχει τη δική του συμπεριφορά ώστε να μην επηρεάζει αρνητικά τους άλλους και να κατανοεί τα προβλήματα των συναδέλφων του, προσφέροντας παράλληλα τη βοήθειά του. Τέλος, όταν επικοινωνούμε με άλλα άτομα, το μυαλό πρέπει να είναι ανοιχτό στις διαφορετικές από τη δική μας αντίληψη πληροφορίες και να ακούμε πραγματικά δίχως να σκεφτόμαστε ταυτόχρονα άλλα πράγματα. Ακόμη, είναι απαραίτητο να επιβεβαιώνουμε ότι καταλάβαμε σωστά τις πληροφορίες και γενικά να ενθαρρύνουμε τους άλλους να μας μιλούν.

Τα περισσότερα προβλήματα σε μια επιχείρηση ξεκινούν από την κακή επικοινωνία που οδηγεί στην ελλιπή πληροφόρηση και στον κακό συντονισμό, με τις επιπτώσεις να οδηγούν σε αυξημένο άγχος, εκνευρισμό και κακή λειτουργία της επιχείρησης, με ό,τι αυτό συνεπάγεται για την κερδοφορία και τελικά τη βιωσιμότητά της.