• Email
  • RSS
  • Print

Συγκαταβατικότητα κι Ομαδική Απόδοση

 

 

Ο υψηλός βαθμός συγκαταβατικότητας ανάμεσα στα μέλη μιας ομάδας σημαίνει πως υπάρχει συνεργασία, ομοφωνία κι αποτελεσματική επίλυση διαφωνιών. Από την άλλη όμως μπορεί να δημιουργηθεί και το φαινόμενο του groupthink, δηλαδή της τάσης των μελών να συμφωνούν μεταξύ τους δίχως να κρίνουν δημιουργικά τις ιδέες και τις εναλλακτικές λύσεις, για να μη διαταράξουν την ενότητα της ομάδας. Αυτή η υπερβολική συμφωνία όμως δε δίνει πάντα τα καλύτερα αποτελέσματα γι’ αυτό κι οι έρευνες έχουν δείξει πως η συγκαταβατικότητα, ως παράγοντας της προσωπικότητας των ατόμων, μπορεί να έχει και θετικές και αρνητικές συνέπειες στην ομαδική απόδοση. Είναι λοιπόν ένας μέτριος παράγοντας πρόβλεψης της απόδοσης, σύμφωνα με τα αμφίρροπα αποτελέσματα των ερευνών (Halfhill et al., 2005: Bell, 2007). Είναι πιθανόν, ακόμα, να έχει επιπτώσεις στην απόδοση σε εργασίες που δεν απαιτούν ιδιαίτερη συνεργασία μεταξύ των μελών ούτε συχνές αλληλεπιδράσεις (Reilly et al., 2002). Όταν δηλαδή η εργασία είναι απλή, η υπερβολική συνεργασία κι η εμπλοκή πολλών ατόμων ενδέχεται να οδηγήσει σε καθυστερήσεις που μόνο επιζήμιες μπορούν να είναι για την απόδοση.

Οι Barrick et al. (1998) βρήκαν κάποια αποτελέσματα που στηρίζουν τη θετική επιρροή της συγκαταβατικότητας στην απόδοση. Πιο συγκεκριμένα, ο μέσος όρος κι η ομοιογένεια στον παράγοντα αυτό έχουν θετική σχέση με την απόδοση κι αρνητική με τις συγκρούσεις. Όσο πιο συγκαταβατική είναι η ομάδα ως σύνολο τόσο λιγότερες συγκρούσεις εκδηλώνονται. Όσον αφορά στη βιωσιμότητα της ομάδας δε βρήκαν ότι βοηθάει η συγκαταβατικότητα, κάποιοι άλλοι ερευνητές πάντως βρήκαν ενδείξεις που στηρίζουν το αντίθετο. Για τη θετική επίδραση αυτού του παράγοντα, οι Peeters et al. (2006) υποστηρίζουν πως ισχύει για εργασίες όπου τα μέλη πρέπει να συνεργαστούν κι η συγκαταβατικότητα ενισχύει τις υποστηρικτικές συμπεριφορές (Carlo et al., 2005).

Βλέπουμε πάλι πως πρέπει κάθε φορά να εξετάζεται με κριτικό πνεύμα η κάθε περίπτωση, για να επιλέγονται οι σωστοί παράγοντες που θα πρέπει διαθέτουν τα μέλη μιας ομάδας, ώστε να βοηθήσουν στη συνολική ομαδική απόδοση. Υπάρχουν εργασίες που απαιτούν αυξημένη αλληλεπίδραση και συνεργασία κι άλλες όχι (Witt et al., 2002b). Για τον παράγοντα της συγκαταβατικότητας έχουν βρεθεί συντελεστές συσχέτισης όσον αφορά στην πρόβλεψη της ομαδικής απόδοσης από r= 0,15 έως r= 0,37 (Witt et al., 2002b: Halfhill et al., 2005). Αυτό δηλώνει μια στατιστικά σημαντική και θετική επιρροή αν κι όχι ιδιαίτερα δυνατή.

 

Συγκαταβατικότητα κι Ευσυνειδησία

Η συγκαταβατικότητα κι η ευσυνειδησία είναι δυο από τους πιο σημαντικούς παράγοντες της προσωπικότητας στην πρόβλεψη της ομαδικής απόδοσης. Τι συμβαίνει όμως με την αλληλεπίδρασή τους; Οι Halfhill et al., (2005) αναφέρουν πως πρόκειται για συμπληρωματικούς παράγοντες. Όταν μια ομάδα βαθμολογείται (π.χ. μέσος όρων μελών) με υψηλή συγκαταβατικότητα κι ευσυνειδησία, τότε τα μέλη αναπτύσσουν υψηλό βαθμό συνεργασίας, η οποία συντελεί θετικά στην απόδοση. Τέλος, οι Witt et al (2002b) αναφέρουν ότι η συγκαταβατικότητα από μόνη της δεν μπορεί να συμβάλει σημαντικά στην ομαδική απόδοση κι είναι απαραίτητο για τα μέλη μιας ομάδας να διαθέτουν ένα ελάχιστο ικανό επίπεδο ευσυνειδησίας.

 

 

 

Αναφορές

Barrick, M.R., Stewart, L.G., Neubert, M.J., Mount, M.K., 1998, “Relating Member Ability and Personality to Work-Team Processes and Team Effectiveness”, Journal of Applied Psychology, Vol. 83, No 3, pp 377-391

Bell, S.T., 2007, “Deep-Level Composition Variables as Predictors of Team Performance: A Meta-Analysis”, Journal of Applied Psychology, Vol. 92, No 3, pp 595-615

Carlo, G., Okun, M.A., Knight, G.P., de Guzman, M.R.T., 2005, “The interplay of traits and motives on volunteering: agreeableness, extraversion and prosocial valued motivation”, Personality and Individual Differences, Vol. 38, pp 1293-1305

Halfhill, T, Nielsen, T.M., Sundstrom, E., Weilbaecher, A., 2005, “Group Personality Composition and Performance in Military Service Teams”, Military Psychology, Vol. 17, No 1, pp 41-54

Peeters, M.A.G., Van Tuijl, H.F.J.M., Rutte, C.G., Reymen, I.M.M.J., 2006, “Personality and Team Performance: A Meta-Analysis”, European Journal of Personality, Vol. 20, pp 377-396

Reilly, R.R., Lynn, G.S., Aronson, Z.H., 2002, “The role of personality in new product development team performance”, Journal of Engineering and Technology Management, Vol. 19, pp 39-58

Witt, L.A., Burke, L.A., Barrick, M.R., Mount, M.K., 2002b, “The Interactive Effects of Conscientiousness and Agreeableness on Job Performance”, Journal of Applied Psychology, Vol. 87, No 1, pp 164-169