• Email
  • RSS
  • Print

Ευγενής Συμπεριφορά στο Χώρο Εργασίας

Πες και μια καλή κουβέντα, δεν κάνει κακό.!!!

«A remedy for the “5 O’ Clock Feeling”» (review εδώ), το οποίο το μεταφράζουμε ως «Μια Θεραπεία για το Συναίσθημα της 5ης ώρας», είναι ο τίτλος του επιστημονικού άρθρου των Gross et al. (2011), στο οποίο αναφέρουν ότι όσο περισσότερα αρνητικά γεγονότα συμβαίνουν κατά τη διάρκεια της εργασιακής μας μέρας τόσο περισσότερο ένας εργαζόμενος αισθάνεται εξαντλημένος. Η εξάντληση αυτή είναι περισσότερο πνευματική και μας εμποδίζει από το να εκτελέσουμε οποιαδήποτε εργασία αποδοτικά ή να αντιμετωπίσουμε δύσκολες καταστάσεις. Μια ¨γεμάτη¨ μέρα ακόμα κι αν εμπεριέχει θετικά και συναρπαστικά γεγονότα μπορεί επίσης να μας καταβάλλει ψυχοσωματικά, αλλά το ερώτημα είναι αν μπορούν (αυτά τα θετικά γεγονότα) να αντισταθμίσουν το αρνητικό συναίσθημα της κόπωσης και τελικά να βοηθήσουν στην αναπλήρωση της νοητικής μας κατάστασης, με άλλα λόγια να επανέλθουμε πιο γρήγορα από την κόπωση και να νιώσουμε πάλι δυνατοί.

Στην έρευνά τους οι Gross et al. (2011) αναφέρουν ότι όσο περισσότερες αρνητικές εμπειρίες βίωνε ένας εργαζόμενος τόσο πιο εξουθενωμένος ένιωθε, ενώ οι θετικές εμπειρίες βοηθούσαν στην πιο γρήγορη επαναφορά της νοητικής διαύγειας. Αυτό συνέβαινε στις δύσκολες μέρες από πλευράς φόρτου εργασίας. Σε μέρες που κυλούσαν ομαλά, οι θετικές εμπειρίες δεν έδειξαν να έχουν κάποια σημαντική επίδραση. Οι Gross et al. (2011) λοιπόν προτείνουν πως είναι καλό όταν βλέπουμε ένα συνάδελφό μας να είναι φορτισμένος και αγχωμένος να του λέμε μια καλή κουβέντα, ακόμα κι αν δε σχετίζεται, αυτή η κουβέντα, με την αιτία του άγχους του. Τέτοιες ενέργειες μπορεί να είναι μικρές, αλλά δείχνουν ότι κατανοούμε τους άλλους και κάνουν τους αποδέκτες ενός θετικού σχολίου να νιώθουν σημαντικοί και ότι κάποιος νοιάζεται γι’ αυτούς. Είναι ένα επιπλέον κίνητρο για τους εργαζόμενους να αποδώσουν και έχει δειχθεί ότι σε ένα ανάλογο θετικό κλίμα μειώνονται και τα εργατικά ατυχήματα (αυξημένη προσοχή). Μια καλή κουβέντα είναι αποδεκτή και στα κοινωνικά πλαίσια των ανθρωπίνων σχέσεων, οπότε όπως και να το δει κάποιος δεν κάνει κακό να την απευθύνουμε σε κάποιο συνάδελφο, είτε νιώσουμε ότι το έχει άμεση ανάγκη είτε όχι.

Σε συνάφεια με την επιστημονική δημοσίευση των Gross et al. (2011) θα σχολιάσουμε και το άρθρο της Χρ. Δαμουλιάνου στην Kathimerini.gr με τίτλο «¨Συναισθηματική μόλυνση¨ η αγένεια στην εργασία». Το άρθρο μιλάει για την αγενή συμπεριφορά και την ευθύνη που έχουν τα στελέχη να την αντιμετωπίζουν δραστικά, ακόμα κι αν αυτό σημαίνει αποχώρηση του αγενούς εργαζομένου, με σκοπό να διατηρηθεί το υγιές και ήρεμο εργασιακό κλίμα. Οι αρνητικές συμπεριφορές όπως η αγένεια, ο θυμός, η περιφρόνηση κλπ., θεωρούνται ως μεταδοτική ασθένεια όπου, σύμφωνα και με τη θεωρία της συμπληρωματικότητας των συμπεριφορών, οδηγεί σε ένα ντόμινο αντίστοιχων αρνητικών συμπεριφορών ως αντίδραση. Γι’ αυτό το ονομάζουν και συναισθηματική μόλυνση, που μπορεί να εξαπλωθεί σε όλους τους εργαζομένους, αν κάποιος κάνει την αρχή, με επιπτώσεις στις διαπροσωπικές σχέσεις, τη συνεργασία και κατ’ επέκταση την απόδοση. Άλλωστε οι συγκρούσεις είναι δεδομένο ότι θα δεσμεύσουν παραγωγικό χρόνο, τόσο κατά τη διάρκεια της φιλονικίας όσο και κατά την επίλυσή της.

Πολλοί οργανισμοί λοιπόν αναγνωρίζουν το οικονομικό κόστος που μπορεί να προκαλέσει δυνητικά η αγένεια και αναπτύσσουν μηχανισμούς ώστε να εξαλείφουν ανάλογες συμπεριφορές. Εξάλλου, δεν είναι διατεθειμένοι να υποθάλπουν την αγένεια και να γίνει η αιτία να χάσουν τους ικανούς εργαζόμενους, οι οποίοι θα αναζητήσουν άλλα πιο υγιή περιβάλλοντα, αφού τον παρόν περιβάλλον δεν τους προστατεύει. Η Χρ. Δαμουλιάνου αναφέρει επίσης ότι πρόβλημα αποτελεί και όταν οι εργαζόμενοι ανέχονται τις αγενείς συμπεριφορές. Είναι αλήθεια πως η απόκρυψη δεν είναι λύση, γιατί έτσι το πρόβλημα διαιωνίζεται και τελικά αυτοί που φαίνονται αντιπαραγωγικοί στα μάτια των προϊσταμένων είναι εκείνοι που δε φταίνε.

Το συνολικό συμπέρασμα από τα δυο προαναφερθέντα άρθρα, με την αφορμή των οποίων γράφτηκε και το παρόν, είναι ότι πρέπει να διατηρούμε ένα υγιές εργασιακό περιβάλλον όπου θα επικρατεί η ευγένεια και οι υποστηρικτικές συμπεριφορές. Τα οφέλη είναι πολλαπλά για όλους, όπως η καλύτερη διάθεση, η πνευματική διαύγεια, η γρηγορότερη επαναφορά από την κούραση που νιώθουν οι εργαζόμενοι, η αύξηση της παραγωγικότητας και της αποτελεσματικότητας και τελικά η εργασιακή ικανοποίηση.

 Αντώνης Γαβαλάς