• Email
  • RSS
  • Print

Στρατολόγηση Αποφοίτων σε Μικρομεσαίες Επιχειρήσεις

 

Σημείωση: Η παρακάτω ανάλυση αφορά στην παράθεση (summary) της επιστημονικής δημοσίευσης των Pittaway & Thedham (2005) κι αυτή αναφέρεται ως η κύρια πηγή για τη συγγραφή του συγκεκριμένου άρθρου. Αναφέρεται, επίσης, πως παρατίθενται κάποιες βασικές θεωρίες στις οποίες βασίστηκε η έρευνα, καθώς και τα κύρια συμπεράσματά της. Για περισσότερες πληροφορίες και λεπτομέρειες σχετικά με το θεωρητικό υπόβαθρο, τη μεθοδολογία έρευνας και τα συγκεκριμένα αποτελέσματα και συμπεράσματα, ο αναγνώστης θα πρέπει να ανατρέξει στην πρωτότυπη δημοσίευση.

 

Οι Pittaway & Thedham (2005) ερεύνησαν το κενό που υπάρχει στην ύπαρξη αποφοίτων στις ΜΜΕ και την αντίληψη των επιχειρηματιών-διοικητών για την αξία των αποφοίτων και το τι θα μπορούσαν να προσφέρουν στην ανάπτυξη της επιχείρησή τους. Η έρευνα έγινε στο Surrey της Μ. Βρετανίας σε επιχειρήσεις από τους κλάδους του τουρισμού, της φιλοξενίας και της διασκέδασης.

Ένας λόγος που παρατηρείται αυτό το φαινόμενο ενδεχομένως να είναι και το γεγονός ότι οι ίδιοι οι απόφοιτοι δεν προτιμούν την εργασία σε μικρές επιχειρήσεις λόγω της έλλειψης πρόκλησης για την επίτευξη των επαγγελματικών τους στόχων. Η έρευνες έχουν δείξει ότι οι απόφοιτοι που δουλεύουν σε μικρές επιχειρήσεις αναπτύσσουν υψηλό στρες εξαιτίας της έλλειψης πρόκλησης, τους ασαφείς ρόλους, τη χρονική πίεση, την υπερφόρτωση ρόλων, αλλά και την ίδια τη φύση της εργασίας.

Οι Pittaway & Thedham (2005) ισχυρίζονται ότι οι διάφορες πολιτικές ενίσχυσης της εργασίας αποφοίτων σε ΜΜΕ πρέπει να λαμβάνουν υπόψη την απομόνωση που μπορεί να νιώθουν οι απόφοιτοι, αλλά και το γεγονός ότι δεν είναι η προτιμότερη επιλογή τους. Πέρα όμως από τα αρνητικά ευρήματα που μπορεί να είναι οι χαμηλοί μισθοί, η έλλειψη εκπαίδευσης και η ανεπαρκής επαγγελματική ανάπτυξη μέσα σε μια ΜΜΕ, οι έρευνες έχουν καταδείξει και προνόμια που μπορεί να απολαμβάνει ένας απόφοιτος εργαζόμενος σε ΜΜΕ όπως η αυτονομία, η ανάπτυξη πολλαπλών δεξιοτήτων και η βραχυπρόθεσμη επίτευξη κάποιων στόχων.

Οι Pittaway & Thedham (2005) αμφισβητούν τις γενικές υποθέσεις που γίνονται ότι οι ΜΜΕ δεν δημιουργούν καινούργιες θέσεις εργασίας ή ότι δεν δημιουργούν μεγάλο αριθμό θέσεων, καθώς και το γεγονός ότι αντιμετωπίζουν όλες τις ΜΜΕ σαν ένα ομοιογενές γκρουπ, ενώ οι ίδιοι πιστεύουν, ως προς το τελευταίο, ότι διαφορετικοί κλάδοι έχουν και διαφορετικές απαιτήσεις.

 

Αποτελέσματα

Οι επιχειρηματίες με υψηλότερη εκπαίδευση είναι περισσότερο πιθανό να λειτουργούν μεγαλύτερες ΜΜΕ, ενώ η εκπαίδευση που είχαν λάβει οι περισσότεροι ήταν περισσότερο πάνω σε λειτουργικά-τεχνικά πλαίσια παρά πάνω σε διοικητικά θέματα. Τα αποτελέσματα έδειξαν ότι υπήρχε μεγαλύτερη έλλειψη σε διοικητικές δεξιότητες μέσα στις ΜΜΕ, ενώ οι ιδιοκτήτες μεγαλύτερων ΜΜΕ δείχθηκε ότι ήταν περισσότερο πρόθυμοι να παρακολουθήσουν, οι ίδιοι και οι υπάλληλοί τους, τυποποιημένα μαθήματα (π.χ. διδακτέα σε τάξη) διάρκειας 1-3 ημερών.

Από την άλλη, οι ιδιοκτήτες μικρότερων ΜΜΕ θεωρούσαν ότι δεν είχαν την πολυτέλεια να λείψουν οι ίδιοι ή οι εργαζόμενοί τους από την επιχείρηση για να λάβουν κάποια εκπαίδευση. Περισσότερο άτυπες μορφές εκπαίδευσης (όπως το mentoring) κατά τη διάρκεια της εργασίας, στο χώρο της επιχείρησης, έμοιαζαν πιο ιδανικές για τους συγκεκριμένους ιδιοκτήτες. Είναι πιο ελκυστικό γι’ αυτούς μια μορφή εκπαίδευσης που έχει πιο άμεση επίδραση στην εργασιακή απόδοσή τους.

Φάνηκε πως οι επιχειρηματίες είχαν καλύτερη αντίληψη για τις δικές τους δεξιότητες και την επίδραση που έχουν στην επιχείρησή τους παρά για τις δεξιότητες των υπαλλήλων τους. Εκείνοι που τους ανήκαν μεγαλύτερες ΜΜΕ αντιλαμβάνονταν καλύτερα την ανάγκη για επαγγελματική εκπαίδευση, λόγω του μεγέθους και της ανάπτυξης που συνεπάγονται περισσότερους εργαζόμενους, άρα και μεγαλύτερη ανάγκη για διοικητικές ικανότητες. Υπήρξε και μια κατηγορία επιχειρηματιών οι οποίοι δεν χρησιμοποιούσαν οποιαδήποτε μορφή εκπαίδευσης διότι πίστευαν πως η απόδοση της επιχείρησής τους εξαρτιόταν περισσότερο από τις δικές τους γνώσεις και δεξιότητες, άρα πιθανόν να θεωρούσαν πως η εκπαίδευση δεν έχει κάποια επιπλέον χρησιμότητα.

Οι διοικητές που είχαν προηγούμενη εμπειρία πάνω στην εκπαίδευση ήταν περισσότερο πιθανό να αναγνωρίσουν τα οφέλη της, ενώ φάνηκε πως η επίγνωση της έλλειψης διοικητικής γνώσης ήταν περισσότερο έντονη σε μεγάλες μικρές επιχειρήσεις (25-50 ατόμων) και σε μεσαίες επιχειρήσεις (51-200 ατόμων), παρά σε μικρότερες επιχειρήσεις. Αυτό πιθανόν να οφείλεται στην αυξημένη πολυπλοκότητα των εργασιών (όσο πιο μεγάλη η επιχείρηση) και στο περισσότερο προσωπικό. Ποσοστιαία, μόνο το 20% περίπου των εταιριών που εξετάστηκαν είχε επίγνωση της έλλειψης δεξιοτήτων και της καταλληλότητας/χρησιμότητας των αποφοίτων για να καλύψουν αυτήν την έλλειψη. Ένα άλλο στοιχείο που δείχθηκε ήταν ότι οι επιχειρηματίες που δεν είχαν διάθεση να επεκτείνουν την επιχείρησής τους, είχαν χαμηλή εκτίμηση στην αξία της εκπαίδευσης και ήταν πιθανότερο να είναι ιδιοκτήτες πολύ μικρών επιχειρήσεων ή αυτό-απασχολούμενοι.

Οι περισσότεροι απόφοιτοι απασχολούνταν σε μεσαίες επιχειρήσεις (51-200) και σε μεγαλύτερες από τις μικρές επιχειρήσεις (25-50), ενώ γενικά οι επιχειρήσεις που είχαν προσανατολισμό προς την ανάπτυξη είχαν την τάση να απασχολούν περισσότερους απόφοιτους. Άρα, οι απόφοιτοι συγκεντρώνονταν σε μεγαλύτερες εταιρίες και εταιρίες που στόχευαν στην ανάπτυξη. Το επίπεδο εκπαίδευσης των επιχειρηματιών δεν έδειξε να έχει σχέση και να επηρεάζει την προτίμηση τους για την πρόσληψη αποφοίτων. Τα μόνα κριτήρια δηλαδή ήταν το μέγεθος και η τάση για ανάπτυξη. Η χρησιμότητα που έβλεπαν στην πρόσληψη αποφοίτων και στη συμβολή που θα μπορούσαν να έχουν στην αύξηση της απόδοσης, ήταν περισσότερο θετική σε μεσαίες επιχειρήσεις (51-200), αρνητική σε πολύ μικρές επιχειρήσεις (μέχρι 11) και κάπως ουδέτερη σε μικρές επιχειρήσεις (11-50)

Οι ιδιοκτήτες που είχαν αναπτυξιακό προσανατολισμό είχαν περισσότερο θετική άποψη για την πρόσληψη αποφοίτων, ένιωθαν άνετα με αυτό και πίστευαν ότι η επιχείρησή τους το χρειαζόταν, ίσως επειδή προσέφεραν τις κατάλληλες εργασιακές προκλήσεις και επειδή είχαν και τα απαραίτητα μέσα για να το κάνουν. Κατατάσσοντας τις δεξιότητες οι οποίες θεωρούνταν απαραίτητες για τις ΜΜΕ, η επικοινωνία και οι διαπροσωπικές δεξιότητες βρίσκονταν στις δύο πρώτες θέσεις. Αυτό δείχνει την ανάγκη εκπαίδευσης και βελτίωσης σε αυτούς του τομείς.

 

Γενικά Συμπεράσματα

Το γενικό συμπέρασμα της έρευνας ήταν ότι το ποσοστό των αποφοίτων που δούλευαν στις ΜΜΕ του δείγματος ήταν μικρό και οι περισσότεροι από αυτούς εργάζονταν σε μεγαλύτερες ΜΜΕ, δηλαδή σε αυτές που είχαν κυρίως από 25 έως 50 άτομα προσωπικό και αυτές που είχαν από 51 έως 200 άτομα. Το σίγουρο είναι πως η έλλειψη ηγετικών και διοικητικών ικανοτήτων ήταν υπαρκτή και εμφανής.

Η θετική αντίληψη για τη χρησιμότητα των αποφοίτων στην απόδοση μιας επιχείρησης ήταν μεγαλύτερη σε εταιρίες που είχαν τάση προς ανάπτυξη, αλλά και στους ίδιους τους επιχειρηματίες που είχαν τη θέληση/τάση να αναπτύξουν την επιχείρησή τους. Αντιθέτως, οι ιδιοκτήτες-διοικητές πολύ μικρών επιχειρήσεων (έως 11 εργαζόμενους) είχαν την πεποίθηση ότι οι απόφοιτοι δε θα ήθελαν να εργαστούν στην επιχείρησή τους, ότι δεν χρειάζονται αποφοίτους και ότι γενικά οι απόφοιτοι δε θα ταίριαζαν/προσαρμόζονταν στην επιχείρησή τους. Σημαντικό στοιχείο της έρευνας ήταν ότι το μορφωτικό επίπεδο των επιχειρηματιών δεν σχετιζόταν με την αντίληψή τους σχετικά με τη χρησιμότητα της επαγγελματικής εκπαίδευσης και της στρατολόγησης αποφοίτων. Αυτό έδειξε να έχει σχέση μόνο με το μέγεθος της επιχείρησης και με τον προσανατολισμό ανάπτυξης της επιχείρησης, αλλά και του ίδιου του επιχειρηματία.

Όσον αφορά στις πολιτικές που λαμβάνονται από το κράτος για την ενίσχυση της απασχόλησης αποφοίτων στις ΜΜΕ, οι Pittaway & Thedham (2005) πιστεύουν ότι υπάρχει λανθασμένη αντίληψη ως προς το μέγεθος της ανάγκης για αποφοίτους από τους επιχειρηματίες, αφού όπως φάνηκε στην έρευνα ένα πολύ μικρό ποσοστό ΜΜΕ προσλαμβάνει αποφοίτους και κατανοεί τη χρησιμότητα και την αξία τους. Μπορούμε να προσθέσουμε σε αυτό ότι τα διάφορα σχέδια ενίσχυσης θα πρέπει να είναι περισσότερο στοχευμένα στις αντίστοιχες επιχειρήσεις και ίσως ότι θα πρέπει να δώσουν έμφαση πρώτα στην ενημέρωση των επιχειρηματιών για τα πλεονεκτήματα και τα οφέλη που θα μπορούσε να έχει η επιχείρησή τους από την πρόσληψη αποφοίτων.

Οι Pittaway & Thedham (2005) τονίζουν ότι δεν έχουν όλες οι ΜΜΕ το ίδιο ενδιαφέρον προς την  ανάπτυξη, καθώς και το γεγονός ότι  κάθε επιχείρηση και κάθε κλάδος είναι διαφορετικός και θα πρέπει να μη λαμβάνονται υπόψη ως ένα ομοιογενές γκρουπ. Γι’ αυτό οι πολιτικές των κρατικών φορέων θα πρέπει να είναι συγκεκριμένες για κάθε κλάδο, λαμβάνοντας παράλληλα υπόψη παράγοντες όπως το μέγεθος της επιχείρησης και την αναπτυξιακή της τάση.

 

 

Πηγή

Pittaway, L., Thedham, J., 2005, “Mind the Gap: Graduate Recruitment in Small businesses”, International Small Business Journal, Vol. 23, No. 4, pp. 403-426