• Email
  • RSS
  • Print

Αρκετοί ερευνητές έχουν εξετάσει το πιο είδος εργασίας, ατομική ή ομαδική, είναι πιο αποδοτική. Τα αποτελέσματα των ερευνών είναι αντικρουόμενα. Κάποιες μελέτες καταδεικνύουν την ομαδική εργασία ως πιο αποδοτική, ενώ άλλες συμπεραίνουν πως όταν ένα άτομο είναι πιο ικανό από τα άλλα μέλη μιας ομάδας, μπορεί να φέρει σε πέρας την εργασία πιο αποδοτικά και αποτελεσματικά. Αυτό, όμως, που μας δείχνουν ουσιαστικά οι έρευνες, αφού λαμβάνουν χώρα μέσα σε διαφορετικά πλαίσια, είναι πως και η ατομική και η ομαδική εργασία είναι αποδοτικές, αλλά κατά περίπτωση.

Αυτό που παίζει το μεγαλύτερο ρόλο στην επιλογή ανάμεσα στην ομάδα και στο άτομο, είναι το είδος της εργασίας που πρέπει να εκτελεστεί. Άρα, πρέπει να εξετάζουμε το τι ικανότητες και τι μέσα απαιτεί μια εργασία για να ολοκληρωθεί, καθώς και το γενικότερο εργασιακό περιβάλλον της επιχείρησης, το κατά πόσο δηλαδή είναι στην κουλτούρα της η ομαδική εργασία ή όχι και το κατά πόσο είναι εφικτή. Γιατί αν επιβάλλουμε, χωρίς την κατάλληλη προετοιμασία, την ομαδική εργασία σε μια κουλτούρα εταιρική (η συνήθεια που έχει δηλαδή χτιστεί με τα χρόνια) ή εθνική (κάποιοι λαοί π.χ. Ιάπωνες έχουν περισσότερη εξοικείωση με την ομαδική εργασία) τότε μάλλον είναι καταδικασμένη. Αν, πάλι, δημιουργήσουμε μια ομάδα τη στιγμή που οι ήδη εργαζόμενοι στην επιχείρηση δε διαθέτουν την ποικιλότητα των ικανοτήτων που απαιτεί η εργασία, τότε οδηγούμαστε σε πλεονασμό και υπερκάλυψη δεξιοτήτων που οδηγεί επίσης σε αποτυχία.

Η παραπάνω ανάλυση έγινε με τη στενή έννοια του όρου ομαδικότητα, δηλαδή αν είναι φρόνιμο να χρησιμοποιούμε ομάδες ή άτομα για την εκτέλεση μιας συγκεκριμένης εργασίας. Το συμπέρασμα είναι πως πρέπει να εξετάζουμε την κάθε περίπτωση ξεχωριστά πριν αποφασίσουμε. Αν, όμως, δούμε τον όρο ομαδική εργασία με την ευρύτερη έννοια μέσα σε μια επιχείρηση ή έναν οργανισμό, τότε η απάντηση είναι πως δεν πρέπει να λείπει ποτέ, γιατί η επιχείρηση στο σύνολο της αποτελεί μια μεγάλη ομάδα, με τελικό σκοπό την παραγωγή ενός προϊόντος ή υπηρεσίας που θα ικανοποιήσει τον τελικό αποδέκτη (καταναλωτή ή βιομηχανικό πελάτη).

Ακόμα κι αν μια εργασία, που αποτελεί τμήμα της όλης διαδικασίας παραγωγής της επιχείρησης, έχει ανατεθεί σε ένα μόνο άτομο, αυτό το άτομο είναι σχεδόν αδύνατο να μη χρειαστεί να έρθει σε επικοινωνία με άλλα άτομα της επιχείρησης, είτε για να πάρει κάποιες πληροφορίες και στοιχεία είτε για τη ζήτηση και χρήση κάποιον εργαλείων. Οπότε, πρέπει να προωθείται από τη διοίκηση η ομαδική αλληλεγγύη και οι εργαζόμενοι να κατανοούν πως είναι μέρος ενός συνόλου που πρέπει να λειτουργεί συντονισμένα για να είναι αποδοτικό. Και ο συντονισμός αυτός απαιτεί την αλληλεπίδραση και τελικά τη συνεργασία.