• Email
  • RSS
  • Print

Δύσκολοι Άνθρωποι

στο Χώρο Εργασίας

 

 

Το πρόβλημα

Είναι σχεδόν βέβαιο πως μέσα στο χώρο εργασίας θα συναντήσουμε αρκετούς δύσκολους ανθρώπους, με τους οποίους δεν μπορούμε να συνεννοηθούμε, αλλά είμαστε υποχρεωμένοι να βρισκόμαστε σε επικοινωνία μαζί τους για να φέρουμε εις πέρας την εργασία μας. Οι συγκεκριμένοι άνθρωποι είναι δύστροποι και προκαλούν προβλήματα στους συναδέλφους τους με τη συμπεριφορά τους, είναι εριστικοί, δε συνεργάζονται με προθυμία και δημιουργούν προσκόμματα στη ροή των εργασιών. Επίσης, είναι πολύ πιθανό να είναι οι κύριες πηγές παραπληροφόρησης και κουτσομπολιού μέσα σε έναν εργασιακό χώρο, γεγονός που επίσης προκαλεί τον εκνευρισμό των υπολοίπων και δυσχεραίνει όχι μόνο την ολοκλήρωση των εργασιών, αλλά και τις ομαλές συναδελφικές σχέσεις.

 

Η αντιμετώπιση

Τι κάνουμε, λοιπόν, σε μια ανάλογη περίπτωση; Ας ξεκινήσουμε με το πώς μπορούμε μόνοι μας να διορθώσουμε κάποια πράγματα. Η βασική αρχή στις διαπροσωπικές σχέσεις είναι να καταλαβαίνουμε αυτόν που βρίσκεται απέναντί μας και να τον αντιμετωπίζουμε πάντα με θετική προδιάθεση. Όταν είμαστε εμείς καλοπροαίρετοι, έχουμε περισσότερες πιθανότητες να μας αντιμετωπίσουν ανάλογα. Όταν όμως είμαστε αρνητικοί, είναι σχεδόν σίγουρο πως θα μας αντιμετωπίσουν με ανάλογη αρνητικότητα. Πολλές φορές, οι λεγόμενοι δύσκολοι άνθρωποι έχουν κάποιο λόγο που συμπεριφέρονται έτσι. Ο συγκεκριμένος λόγος δεν είναι φανερός, αλλά μπορεί να αφορά είτε επαγγελματικά είτε προσωπικά προβλήματα. Αν δείξουμε κατανόηση κι ενσυναίσθηση στο γεγονός πως μια δύσκολη συμπεριφορά ενδέχεται να πηγάζει από βαθιά κρυμμένα προβλήματα, τότε είναι πιθανόν ο συγκεκριμένος άνθρωπος να εκτιμήσει την προσπάθειά μας και σιγά-σιγά να αλλάξει τη συμπεριφορά του απέναντί μας. Δε χρειάζεται να είμαστε πάντοτε αντιδραστικοί στις αρνητικές συμπεριφορές κι ας κάνουμε εμείς το πρώτο βήμα υποχώρησης. Ας βάλουμε στην άκρη τον εγωισμό μας, μέχρι ενός σημείου φυσικά, απλά για να δούμε πώς θα αντιδράσει ο άλλος κι αν θα εκτιμήσει τη θετική μας στάση.

Σίγουρα τα προβλήματα του καθενός δεν είναι και δικά μας ούτε είμαστε υποχρεωμένοι να τα επωμιζόμαστε. Ας το δούμε όμως κι ως μια πολιτική στο χώρο εργασίας. Αντί, δηλαδή, να αντιδρούμε με θυμό απέναντι σε επιθετικές συμπεριφορές, ας κάνουμε αρχικά μια υποχώρηση κι ας δείξουμε κατανόηση ή ακόμα και απάθεια ή αδιαφορία, ανάλογα με την περίπτωση, ζητώντας ευγενικά μια καλύτερη αντιμετώπιση. Βέβαια, δεν είναι κάτι εύκολο το να μένεις παθητικός δέκτης, αλλά ας μην ξεχνάμε πως βασικός μας στόχος είναι να μπορέσουμε τελικά να κάνουμε τη δουλειά μας και να φέρουμε σε πέρας το κομμάτι των αρμοδιοτήτων που μας αναλογεί. Κι αυτό πρέπει να το πετύχουμε διατηρώντας παράλληλα την ψυχική μας ηρεμία. Άρα για να πετύχουμε το σκοπό μας και να διατηρήσουμε την ηρεμία μας, αξίζει να κάνουμε μια μικρή υποχώρηση, φυσικά, μέχρι ενός ορίου.

  

Η διοίκηση

Επειδή όμως η παραπάνω τακτική είναι πολύ πιθανό να μην ευδοκιμήσει, διότι κάποιοι άνθρωποι είναι βαθιά προβληματικοί όσον αφορά στον χαρακτήρα τους και στη συμπεριφορά τους στα πλαίσια των διαπροσωπικών σχέσεων, τότε το λόγο έχει η ανώτερη διοίκηση. Όταν οι ανθρώπινες σχέσεις αποτυγχάνουν τότε οι διαδικασίες έρχονται να δώσουν τη λύση. Μια λύση είναι η αναδιάρθρωση των διαδικασιών. Όταν η ροή των εργασιών είναι άκρως τυποποιημένη, τότε δεν υπάρχουν περιθώρια παρεξηγήσεων κι οι συγκρούσεις εξαλείφονται (ή τουλάχιστον μειώνονται στο ελάχιστο). Αυτό συμβαίνει διότι ο κάθε εργαζόμενος ξέρει ακριβώς τι πρέπει να κάνει και ποιος είναι ο χώρος ευθύνης του, ποιες εργασίες πρέπει να εκτελεί και πότε. Οι τυποποιημένες διεργασίες ελαχιστοποιούν επίσης τις διαπροσωπικές επαφές, άρα και τις πιθανές αντιπαραθέσεις και συγκρούσεις. Με τη χρήση κιόλας της τεχνολογίας, οι προσωπικές επαφές μπορούν να εξαλειφθούν τελείως. Για παράδειγμα, η συνεννόηση μεταξύ των εμπλεκόμενων μερών για την εκτέλεση μιας εργασίας μπορεί να γίνεται μέσω ανταλλαγής ηλεκτρονικών μηνυμάτων, άρα δε χρειάζεται να βρίσκονται στον ίδιο φυσικό χώρο. Βέβαια, αυτό έχει να κάνει και με το είδος της εργασίας, δεν είναι εφαρμόσιμο σε όλες τις περιπτώσεις.

Αν ακόμα κι οι παραπάνω ενέργειες αποτύχουν, μια έσχατη λύση είναι να απομακρυνθεί ο εργαζόμενος που δημιουργεί το πρόβλημα και να τοποθετηθεί σε ένα νέο πόστο, δίνοντάς του έτσι μια δεύτερη ευκαιρία να αναλάβει τις νέες του αρμοδιότητες με καλύτερες προϋποθέσεις αυτή τη φορά και με καλύτερη προδιάθεση απέναντι στους νέους του συνεργάτες. Εναλλακτικά, μπορεί να τοποθετηθεί σε μια εργασία η οποία από τη φύση της δεν απαιτεί τη συνεργασία με συναδέλφους και είναι μοναχική.

 

Συμπέρασμα

Όλα τα παραπάνω αποτελούν προτάσεις και σε καμιά περίπτωση δεν είναι πανάκεια. Κάθε περίπτωση είναι διαφορετική και πρέπει να εξετάζεται ως τέτοια. Από τη στιγμή που πρόκειται για διαπροσωπικές σχέσεις υπάρχει υψηλός βαθμός αβεβαιότητας, αφού ο ανθρώπινος παράγοντας είναι απρόβλεπτος. Αυτό που χρειάζεται είναι προσοχή και σοβαρότητα, όταν αντιμετωπίζονται τέτοια προβλήματα, ώστε οι λύσεις που θα δοθούν να είναι καίριες και να έχουν πιθανότητες επιτυχίας. Δε χρειάζεται να απελπιζόμαστε ούτε να φοβόμαστε να δοκιμάσουμε λύσεις. Αν δε πετύχει η μια, ας δοκιμάσουμε μια άλλη. Τα περισσότερα προβλήματα έχουν τη λύση τους, αρκεί να ψάξουμε να τη βρούμε.